Sunday 27 November 2016

Apakah pengetahuan dan iktibar/ pembelajaran yang anda perolehi daripada peristiwa kewujudan masyarakat majmuk di tanah Melayu.?




Image result for harapan negara daripada peristiwa sejarah perpaduan



  • Kita juga seharusnya mengambil iktibar bahawa perpaduan hanya dapat dicapai jika semua rakyat bersatu padu , bertolak ansur, hormat menghormati antara sesama angota masyarakat tanpa mengira latar belakang negeri, kaum atau bangsa.
  • Keamanan negara turut dapat dipertingkatkan apabila amalan perpaduan kaum telah meresap kedalam jiwa setiap rakyat Malaysia. Seperti yang kita ketahui, tanpa perpaduan kaum, keamanan tidak dapat diwujudkan kerana rakyat akan bergaduh sesama sendiri sehingga menghancurkan keamanan sesebuah negara yang telah dibina itu. Pertelingkahan yang berlaku antara rakyat hanya akan menghasilkan suasana hidup yang porak-peranda. Oleh halyang demikian, benarlah perpaduan kaum itu penting untuk meningkatkan keamanan negara.
  • keharmonian ini juga mestilah dikekalkan untuk melahirkan perasaan cintakan tanah air dan sanggup berkorban untuk negara kita.  Perpaduan dalam kalangan etnik di negara ini juga akan dapat mengukuhkan lagi keselamatan negara daripada ancaman  luar dan dalam negara. Warganegara yang memiliki semangat nasionalisme akan melahirkan kekuatan dalam mempertahankan negara ini daripada campurtangan kuasa luar seterusnya memelihara kedaulatan negara ini dan mengekalkan kemerdekaan negara ini seterusnya.
  • Keamanan negara ini sangat penting dalam usaha negara ini menginjak menjadi sebuah negara maju menjelang tahnun 2020. Antara faktor  utama kejayaan ini boleh dicapai ialah melalui situasai keamanan dan kesejahteraan negara sentiasa terjamin atau tidak boleh dikompromi oleh sebarang faktor lain.Berdasarkan peristiwa  13 Mei 1969  kita wajar  memperkuat semula perpaduan kaum di negara ini agar semua anggota masyarakat dapat hidup dalam keadaan aman dan harmoni di negara yang kita cintai ini.
  • Dalam nada yang sama kita seharusnya memahami dan menghayati peristiwa sejarah negara negara ini yang terjajah sekian lama dan memerlukan kekuatan segenap sudut bagi menjamin penjajahan ke atas negara ini tidak lagi akan berlaku .  



                                 Image result for ikhtibar negara daripada peristiwa sejarah 
                              Image result for ikhtibar negara daripada peristiwa sejarah





              : http://cikgurazak.blogspot.my/2014/06/tugasan-pt-3-sejarah_365.html

5 comments:

  1. perpaduan itu penting untuk membanggunkan negara

    ReplyDelete
  2. Salam. minta kebenaran utk menggunakan lukisan diatas dalam saya punya kerja di sekolah ye. maaf dan terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Okay terima kasih kerana memberi maklumat kerana saya sebagai pelajar menggunakan maklumat in juga terima kasih kerana menulis ini supaya kami boleh memahami

    ReplyDelete
  4. Best terima kasih boii luv u

    ReplyDelete